Cel mai rapid tren din lume
 
In acest moment cel mai rapid tren din lume este Superconducting Maglev MLX01, un tren neconvential care se bazeaza pe tehnologia de levitatie magnetica, asadar o garnitura de tren care nu se deplaseaza pe sine de cale ferata si astfel neintalnind forte de frecare, ci “zboara” pe deasupra unor electromagneti de mari dimensiuni dispusi de-a lungul intregii linii pe care opereaza trenul, pastrand o distanta constanta de cativa centimetri fata de acestia. Recordul de viteza pentru acest tren este de 581 kilometri pe ora, atins in anul 2003. Trebuie spus insa ca viteza mentionata nu este atinsa in mod curent de catre garniturile de tren care transporta pasageri, recordul de viteza fiind atins la capatul unei serii de teste pe o linie speciala construita in Japonia. (apropo de Japonia, stiati ca numele Japonia provine de fapt din limba chineza? iata detalii)

Dar nici recordul de viteza pentru un tren care se deplaseaza pe sine nu este departe de cel al lui Superconducting Maglev MLX01. Un tren frantuzesc de mare viteza, TGV POS, a fost condus in 2007 pe linia LGV Est Européenne (care leaga orasele Vaires-sur-Marne de langa Paris si Baudrecourt langa Metz) cu o viteza apropiata: 574,8 kilometri pe ora. Si aceasta cursa a fost una de test, chiar daca efectuata pe o linie parcursa in mod curent de trenuri de mare viteza care transporta calatori.

Chiar daca din punct de vedere tehnologic trenurile sunt capabile sa atinga aceste viteze ametitoare, garniturile care se deplaseaza cu pasageri la bord nu au fost lasate niciodata nici macar sa se apropie de 500 de kilometri pe ora. Astfel, cel mai rapid tren cu pasageri la bord, deci care opereaza in regim comercial in acest moment este Shanghai Maglev care leaga aeroportul orasului de centrul Shanghai-ului, o distanta de 30 de kilometri pe care o parcurge in 7,2 minute gratie vitezei de top de 431 de kilometri pe ora la care ajunge.

In ceea ce priveste trenurile care se deplaseaza pe sine, cele mai rapide garnituri sunt TGV POS in Franta, ICE 3 in Germania si E5 Shinkansen in Japonia acestea fiind programate sa isi transporte pasagerii cu viteza de 320 de kilometri pe ora pe anumite portiuni ale traseelor lor. Este posibil insa ca in viitorul nu foarte indepartat China sa lanseze garnituri de tren in regim comercial care sa atinga 350 de kilometri pe ora in deplasarea lor intre orasele importante ale tarii, in prezent viteza maxima cu care se deplaseaza pe sine trenurile de mare viteza chinezesti se apropie de 320 de kilometri pe ora.
 

Vezi si…