Centura de siguranta
 
Inginerul englez George Cayley (1773-1857) este considerat inventatorul centurii de siguranta la inceputul secolului al 19-lea insa acesta, prea ocupat sa dezvolte cat mai multe proiecte de inginerie (printre altele barca pneumatica, roata cu spite pentru bicicleta, senilele de tanc si semnalizarea automata la trecerile peste calea ferata) nu a considerat necesara patentarea inventiei sale. Drept pentru care americanul Edward Claghorn a depus si a obtinut un brevet de inventie pentru centura de siguranta in februarie 1885. Nu era vorba de centura de siguranta pentru masini ci o centura de siguranta pentru turisti, pompieri ori vopsitori care erau ridicati ori coborati la/de la inaltime.

In 1911 Benjamin Foulois, un general american de armata care a invatat sa piloteze primele avioane militare cumparate de la fratii Wright a simtit necesitatea unei centuri de siguranta care sa-l tina strans legat de scaunul din cabina de comanda in timpul exercitiilor de la sol cu avionul dar mai ales in zbor, drept pentru care a creat o astfel de centura de siguranta ce avea sa devina parte din echiparea standard a avioanelor odata cu productia de masa dinaintea si din timpul celui de-al doilea razboi mondial.

Centura de siguranta pentru masini a fost creata abia in anul 1955 de catre un doctor, tot american, Hunter Shelden, care, pe fondul cresterii numarului de automobile existente la vremea respectiva a observat numarul tot mai mare de raniti care ajungeau la camerele de urgenta ale spitalelor. A studiat masinile existente si ranile provocate de accidente rutiere si a dezvoltat si propus industriei producatoare de automobile o serie de imbunatatiri: centura de siguranta retractabila, armarea acoperisurilor masinilor, barele de protectie, incuietorile pentru usi si air-bag-ul. Toate acestea au fost incluse de catre Congresul Statelor Unite in legislatia privind standardele de siguranta pe care trebuie sa le indeplineasca automobilele in mai putin de un an de la publicarea rezultatelor cercetarilor doctorului Shelden.

Daca centura de siguranta auto a lui Shelden (implementata de catre Ford si SAAB in 1955, respectiv 1958) oferea prinderea pasagerului in doar doua puncte – precum cea din avion, injurul braului, centura de siguranta cu prindere in trei puncte, existenta acum in toate automobilele, a fost dezvoltata de catre americanii Roger Griswold si Hugh DeHaven si imbunatatita de catre suedezul Nils Bohlin pentru implementarea ei pe automobilele Volvo incepand cu anul 1959.

Prima lege privind obligativitatea purtarii centurii de siguranta atat de catre sofer cat si de pasagerul din dreapta soferului a fost adoptata in 1970 in statul australian Victoria, modelul fiind preluat de-a lungul timpului de legislatiile rutiere din toate tarile lumii, fiind extins chiar la obligativitatea purtarii centurii de siguranta de catre toti pasagerii automobilelor.
 

Vezi si…