Stiti probabil ca cei de la Google au chiar in aceasta perioada in teste o masina pentru soferi nevazatori care, atunci cand au nevoie sa se deplaseze undeva, sa se urce in masina, chiar pe locul clasic al soferului, iar automobilul sa ii duca la destinatie de unul singur, fara ca pasagerul sa atinga volanul, schimbatorul de viteze ori pedalele. Masina este inca in teste, parcurge zilnic cateva sute de kilometri pentru a invata drumurile americane, viteza ei de deplasare este insa una scazuta, de aproximativ 30 de kilometri pe ora atunci cand computerul de bord simte ca poate actiona acceleratia.

Asta nu inseamna ca soferii cu deficiente de vedere nu se urca la volan ca sa conduca ei insisi o masina. Sunt putini, ce-i drept, dar acestia sunt adevarati temerari. Un exemplu este turcul Metin Senturk care, desi si-a pierdut vederea intr-un accident pe cand avea doar 3 ani, a reusit in aprilie 2010 sa conduca un Ferrari F430 pe pista unui aeroport din Turcia cu viteza de 292 kilometri pe ora. Asistat prin comunicatii radio de un pilot de curse.

Test de vitezaSau, mai recent, englezul Mike Newman, originar din Manchester si de asemenea lipsit de vedere si care, in septembrie 2013 a reusit sa conduca o masina pe un circuit special pregatit pentru persoane cu dificiente sau lipsa a vederii cu nu mai putin de 299,3 kilometri pe ora. De asemenea asistat prin radio de catre un navigator. Dar altfel englezul fiind singur in masina. Si declarand la finalul ultimului test de viteza dintre cele efectuate de-a lungul unei zile intregi ca ajunsese sa ii tremure genunchii de la incordare si adrenalina.

Fost manager de banca la Barclays, Mike Newman conduce in prezent o fundatie menita sa ii apropie pe oamenii lipsiti de vedere de sporturile cu motor, fundatia sa numindu-se de altfel Speed of Sight. Testeaza limitele condusului orbeste pe propria sa piele pe un circuit din Leicestershire, inchiriat si adaptat pentru soferii orbi. De asemenea fundatia sa a construit prima din cele 10 masini pe care doreste sa le puna la dispozitia celor nevazatori dar in acelasi timp dornici sa conduca o masina, modele cu dubla comanda, adica doua volane, doua seturi de pedale si echipamente pentru asistenta in si in afara masinii.


 

Vezi si…