
Porturile românești de la Marea Neagră
România are o coastă relativ scurtă de 246 Km de-a lungul Mării Negre, însă există totuși câteva porturi maritime extrem de importante pentru economia țării situate aici. Iată care sunt principalele porturi comerciale românești la Marea Neagră:
Portul Constanța
Constanța este cel mai mare și cel mai aglomerat port românesc de la Marea Neagră. Cu o suprafață totală de 3.926 ha, dintre care 1.313 ha suprafață acvatorială, Portul Constanța:
★ Gestionează peste 50% din traficul maritim total al României
★ Are un terminal modern pentru containere și diferite tipuri de marfă
★ Operează facilități dedicate pentru cereale, petrol și produse derivate
★ Asigură legătura cu Canalul Dunăre – Marea Neagră pentru transport pe apă intern
Valoarea totală a mărfurilor operate în Portul Constanța în 2022 a depășit 88 milioane tone. Este clar principala poartă maritimă a României către comerțul internațional.
Portul Mangalia
Spre deosebire de gigantul de la Constanța, Portul Mangalia este un port comercial mic, folosit în principal pentru:
★ Exportul produselor din zona înconjurătoare (cereale, materii prime)
★ Servicii de ferry-boat pentru pasageri și vehicule
★ Transport naval de agrement și turism pe Marea Neagră
Deși mult mai restrâns ca activitate, portul Mangalia rămâne totuși important pentru sud-estul României și pentru turism.
Terminalul petrolier Midia
Midia este un terminal românesc specializat în transportul și prelucrarea petrolului. Facilitățile sale cheie includ:
★ Import și export de petrol brut și produse rafinate
★ Stocare și distribuție de carburanți în vederea comercializării
★ Infrastructură offshore pentru extracția de petrol și gaze în Marea Neagră
Astfel, deși mai puțin cunoscut publicului larg, terminalul Midia este critic pentru industria de profil a României.
Un nou port la Marea Neagră va fi construit pe malul Canalului Poarta Albă-Midia Năvodari în România, cu scopul de a reduce traficul congestionat la portul Constanța. Lucrările au început deja în 2023, iar portul va avea o suprafață de 33.000 de metri pătrați, inclusiv drumuri de acces, o platformă de operare și trei dane.
Așadar, cele trei porturi prezentate sunt vertebrele comerțului maritim românesc la Marea Neagră, având roluri complementare în economia țării.